Vier op de tien inwoners van Amsterdam voelt zich onveilig in het verkeer. Dat blijkt uit de Urban Road Safety Index 2023, een Europees verkeersveiligheidsonderzoek in 25 Europese hoofdsteden. Amsterdammers voelen zich in het verkeer in hun stad onveiliger dan inwoners van de meeste andere Europese hoofdsteden. In de top 25 van steden die als het onveiligst worden ervaren, staat Amsterdam op de vijfde plaats. Alleen Istanbul, Rome, Milaan en Praag scoren slechter.
Elektrische fietsen, steps en scooters dragen sterk bij aan het gevoel van onveiligheid. De meeste Amsterdammers (79%) denken dat de opkomst van elektrische vervoersmiddelen leidt tot meer ongelukken.
Het onveilige gevoel van veel Amsterdammers in het verkeer is goed te verklaren. In de stad komen elk jaar gemiddeld twintig mensen om het leven in het verkeer, en lopen achthonderd mensen ernstig letsel op. Hoewel de schade in veel gevallen kan worden verhaald op de veroorzaker van het ongeval, vaak een automobilist, gaat er veel menselijk leed schuil achter deze cijfers. De gemeente hoopt met (onder meer) de navolgende maatregelen het aantal ongelukken met twintig tot dertig procent terug te dringen.
Op de meeste plekken in Amsterdam geldt vanaf dit najaar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De maatregel moet in december 2023 gelden voor minstens tachtig procent van de wegen in de stad. Voor het invoeren van de maatregel moet maar liefst 270 kilometer aan Amsterdamse wegen, stoplichten, borden en lijnen worden aangepast.
De e-bike is populair in Nederland. Van de 855.000 fietsen die in 2022 nieuw verkocht werden, waren er 486.000 elektrisch. Het aandeel van e-bikes, zowel in aantallen als in omzet, stijgt al tien jaar achter elkaar, zo meldde de brancheorganisatie BOVAG onlangs. Amsterdam wil de maximumsnelheid van e-bikes terugbrengen naar 20 kilometer per uur om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren. Zo'n maximumsnelheid voor fietsers op fietspaden vooralsnog niet mogelijk, daarvoor is nieuwe landelijke regelgeving nodig, waarvoor de gemeente zich hard maakt in Den Haag. In de tussentijd wordt een pilot ingevoerd om snelle fietsers te verplaatsen van het fietspad naar de rijbaan, waar een limiet van 30km/uur geldt. E-bikes moeten zich op die wegen dan aan dezelfde maximumsnelheid houden.
De pogingen om de verkeersveiligheid te verbeteren in onze hoofdstad zijn goed en belangrijk. Maar helaas zijn lang niet alle ongevallen te voorkomen. Van Diepen Letselschade staat voor je klaar wanneer je te maken krijgt met letselschade door een ongeval. Wij nemen alle zorgen uit handen. Ook onze kosten verhalen we op de wederpartij. Neem gerust contact met ons op voor een adviesgesprek.
Een verkeersongeval is een ongeval waarbij een of meer verkeersdeelnemers betrokken zijn. Een ongeval kan plaatsvinden tussen gemotoriseerd verkeer en ongemotoriseerd verkeer. Dat is meteen een belangrijke tweedeling binnen het verkeersrecht, omdat zogenoemde “zwakker verkeersdeelnemers”, waaronder voetgangers en fietsers, een extra mate van bescherming genieten.
Een eigenaar van een motorrijtuig is op basis van de Nederlandse wetgeving verplicht om zich tegen aansprakelijkheid te verzekeren middels een WAM-verzekering. Ook de ongemotoriseerde doet er overigens goed aan om zich middels een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) tegen aansprakelijkheid te verzekeren. De verzekeraar speelt in het verkeersrecht een grote rol, als degene die in de meeste gevallen de schade van het slachtoffer vergoed.
Ja. Voor “zwakke verkeersdeelnemers” - denk aan voetgangers en fietsers - gelden de zogenoemde 50% en 100% regel (artikel 185 Wegenverkeerswet). De 100% regel geldt voor kinderen tot 14 jaar, en houdt in dat eigen schuld aan het voorval niet aan het kind wordt toegerekend. De 50%-regel geldt voor zwakke verkeersdeelnemers vanaf 14 jaar en ouder. Deze regel houdt in dat de eigenaar vaneen gemotoriseerd voertuig in ieder geval voor de helft van de schade aansprakelijk is, tenzij sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid. Ben je dus als fietser of voetganger aangereden door een gemotoriseerd voertuig, dan is de kans groot dat jouw schade in ieder geval voor 50% voor vergoeding in aanmerking komt.
Als een ongeval plaatsvindt tussen “zwakke verkeersdeelnemers” - denk aan fietsers en voetvangers - dan kan degene die schuld heeft aan het ongeval worden aangesproken tot het vergoeden van de schade van de ander. De aangesprokene kan het slachtoffer vervolgens doorverwijzen naar diens aansprakelijkheidsverzekeraar die de schade met het slachtoffer verder afhandelt.
Dat is een hele moeilijk vraag, waar helaas geen simpel antwoord op te geven is. De vraag welke schadevergoeding je als slachtoffer kan vorderen hangt samen met oneindig veel persoonlijke omstandigheden, de aard van het ongeval en de mate waarin aan de veroorzaker een juridisch verwijt kan worden gemaakt. Om toch eenidee te geven van bedragen is elders op deze webpagina aandacht besteed aan de verschillende (materiële)schadeposten en ook vind je elders op deze webpagina meer informatie over het smartengeld waar een slachtoffer recht op heeft. De optelsom van de materiële schade en het smartengeld vormen jouw schadevergoeding.
Het is goed mogelijk dat je fysieke en psychische klachten overhoudt aan de mishandeling. In ernstiger gevallen kan het betekenen dat je niet meer instaat bent om te werken, en dat je daardoor schade lijdt. Andere veelvoorkomende (materiele) schadeposten zijn bijvoorbeeld medische kosten en huishoudelijke hulp. Je kunt bovendien aanspraak maken op de betaling van smartengeld.
Onze inzet is om jou (juridisch) te ontzorgen. Jij hebt als slachtoffer of gedupeerde immers al genoeg aan je hoofd. Schroom niet en zoek contact met ons, om in de meeste gevallen gratis rechtshulp te ontvangen van ervaren en gespecialiseerde advocaten.
Van Diepen Letselschade is onderdeel van de advocatenmaatschap Van Diepen Van der Kroef Advocaten, statutair gevestigd en (mede) kantoorhoudende te (1077BL) Amsterdam aan het Dijsselhofplantsoen 16-18. De advocatenmaatschap is ingeschreven in het handelsregister onder nummer 34330703