Zelfs als fietsers zich niet aan de regels houden, bijvoorbeeld als ze door rood rijden, al fietsend op hun telefoon zitten te kijken, geen voorrang verlenen, of in het donker zonder licht rijden, dan nog is de bestuurder van een motorvoertuig bij een ongeval geheel of gedeeltelijk aansprakelijk voor de schade van de fietser. Dit is het gevolg van de 50%- en de 100%-regels.
2.12.24

Eigen schuld fietser

50%- en 100%-regel

Als een fietser door rood rijdt en wordt aangereden door een automobilist, wie is dan schuldig?

Zeker in de stedelijke gebieden nemen fietsers het vaak niet zo nauw met de verkeersregels. Dit risicovolle gedrag kan tot grote gevolgen leiden. Vindt er een botsing met een motorvoertuig plaats, dan loopt de fietser vaak ernstig letsel op. Is in zo’n geval de bestuurder van het motorvoertuig schuldig, of is de fietser schuldig?

Artikel 185 WVW

In de Wegenverkeerswet zijn fietsers, net als voetgangers, aangemerkt als kwetsbare verkeersdeelnemers. Zij lopen in het verkeer immers een veel groter risico om gewond te raken dan bestuurders van bijvoorbeeld auto’s en vrachtwagens. Dat grotere risico wordt veroorzaakt door de hogere snelheid engrotere massa van motorvoertuigen. De wetgever wil fietsers daarom extra beschermen ten opzichte van motorvoertuigen.

Aansprakelijkheid motorvoertuigen

Zelfs als fietsers zich niet aan de regels houden, bijvoorbeeld als ze door rood rijden, al fietsend op hun telefoon zitten te kijken, geen voorrang verlenen, of in het donker zonder licht rijden, dan nog is de bestuurder van een motorvoertuig bij een ongeval geheel of gedeeltelijk aansprakelijk voor de schade van de fietser. Dit is het gevolg van de 50%- en de 100%-regels.

50%-regel

Zelfs al is de fietser aantoonbaar fout geweest, de bestuurder van het motorvoertuig zal altijd minimaal 50% van de letselschade van de fietser en ook van de schade aan de fiets moeten betalen.

100%-regel

Kinderen op de fiets worden nog eens extra beschermd. Kinderen tot 14 jaar krijgen altijd 100% van de geleden letselschade door de gemotoriseerde tegenpartij vergoed.

Uitzonderingen

Er zijn maar twee uitzonderingen op deze regels. Alleen als er sprake is van ‘overmacht’ of ‘aan opzet grenzende roekeloosheid’, gelden de 50%- en 100%-regels niet.

Met overmacht wordt een situatie bedoeld die zo onverwachts is, dat de bestuurder van het motorvoertuig daar nooit tijdig op had kunnen anticiperen.

Bij aan opzet grenzende roekeloosheid gaat het om situaties waarin de fietser zelf bewust het gevaar heeft opgezocht. Dan moet het wel gaan om zeer risicovol gedrag. Een fietser die door rood rijdt of onverlicht fietst, valt dus niet onder deze categorie.

Letselschade verhalen

Als je letselschade hebt opgelopen door toedoen van een ander, bijvoorbeeld bij een verkeersongeval, dan helpen wij jou om jouw schade op de veroorzaker te verhalen. Wil je meer informatie over aansprakelijkheid bij verkeersongevallen of het verhalen van letselschade? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!

Veelgestelde vragen

Geen veelgestelde vragen gevonden
Van Diepen Letselschade

Wij staan voor je klaar

Onze inzet is om jou (juridisch) te ontzorgen. Jij hebt als slachtoffer of gedupeerde immers al genoeg aan je hoofd. Schroom niet en zoek contact met ons, om in de meeste gevallen gratis rechtshulp te ontvangen van ervaren en gespecialiseerde advocaten.