De goedheiligman is weer terug in het land. Het betekent dat, tot aan de kerst, het drukke winkelseizoen is geopend. We geven elkaar cadeaus en maken het thuis gezellig. Wat ons betreft een goed moment om stil te staan bij het onderwerp van de productaansprakelijkheid. Stel, jij en jouw gasten worden na een feestelijk diner ziek, omdat de zalm die je bij de vishandel kocht besmet blijkt te zijn met een schadelijke bacterie. Of jouw kind speelt met een nieuwe step, die plotseling in tweeën breekt. Deze situaties kunnen leiden tot flinke (gezondheids)schade. Mogelijk is de verkoper of de producent van het product daarvoor aansprakelijk.
Iedereen maakt wel eens mee dat een artikel tegenvalt of het al snel begeeft. Dan neem je doorgaans contact op met de verkoper en heb je recht op vervanging van het product, of je krijgt jouw geld terug. Maar wat als er sprake is van letsel door een gebrekkig product? In ernstige gevallen kan iemands leven voorgoed veranderen. Hoe zit het juridisch als je de schade wilt verhalen?
Productaansprakelijkheid ziet op de aansprakelijkheid van een producent of winkelier voor een (gebrekkig) product. Het uitgangspunt is dat producenten alleen veilige producten mogen aanbieden, zorgvuldig onderzoek moeten doen naar de eventuele risico’s en consumenten daarover adequaat moeten voorlichten, in plaats van alleen het mooie plaatje voor te schetsen. Niet alleen het product zelf, maar ook alle eigenschappen eromheen, zoals de verpakking en eventuele bijsluiter of gebruiksaanwijzing, moeten deugdelijk en veilig zijn.
Maar als een product gebrekkig is en een benadeelde loopt daardoor schade op, bijvoorbeeld letselschade, dan kan de producent van het product als veroorzaker van het letsel voor die schade aansprakelijk zijn.
Consumenten zijn wettelijk beschermd tegen de schadelijke gevolgen van een gebrekkig product. Het risico van letselschade ligt namelijk bij de producent. In de kern lijkt productaansprakelijkheid daarom niet erg ingewikkeld. Als er sprake is van een gebrek en daardoor is schade ontstaan, dan is de producent aansprakelijk.
Toch betekent dat helaas niet dat het eenvoudig is om letselschade op een producent te verhalen en worden er regelmatig rechtszaken gevoerd. De benadeelde moet namelijk bewijzen dat er schade is en dat die door het product is veroorzaakt. Het gaat in de praktijk doorgaans om complexe zaken, waarvoor de benadeelde een lange adem moet hebben. Daarom is de hulp van een gespecialiseerde advocaat onmisbaar.
Een andere complicerende factor is dat producenten vaak voldoende middelen hebben om dure advocaten in te huren. Alles zal uit de kast worden getrokken om te voorkomen dat een product als onveilig wordt bestempeld, om reputatieschade en financiële schade te voorkomen.
Van Diepen Van der Kroef Advocaten staat slachtoffers bij, ook in productaansprakelijkheidszaken. Het is onze taak om het machtsverschil tussen de benadeelde en de producent op te heffen. Dat doen we door te bewijzen dat de schade is veroorzaakt door het product. Indien nodig, wordt de stap naar de rechter gemaakt in de vorm van bijvoorbeeld een deelgeschil, een voorlopig deskundigenonderzoek, getuigenverhoor of een bodemprocedure. Zo kunnen we stap voor stap de producent dwingen om verantwoordelijkheid te nemen en de schade te vergoeden.
Wilt je een letselschadezaak aan ons voorleggen? Neem dan gerust contact met ons op.
Onze inzet is om jou (juridisch) te ontzorgen. Jij hebt als slachtoffer of gedupeerde immers al genoeg aan je hoofd. Schroom niet en zoek contact met ons, om in de meeste gevallen gratis rechtshulp te ontvangen van ervaren en gespecialiseerde advocaten.
Van Diepen Letselschade is onderdeel van de advocatenmaatschap Van Diepen Van der Kroef Advocaten, statutair gevestigd en (mede) kantoorhoudende te (1077BL) Amsterdam aan het Dijsselhofplantsoen 16-18. De advocatenmaatschap is ingeschreven in het handelsregister onder nummer 34330703